7 tips voor meer vitaliteit op kantoor

meer vitaliteit op kantoor

7 tips voor meer vitaliteit op kantoor

Iedereen heeft het druk. Maar laat dat niet ten koste gaan van uw gezondheid! Werkstress is reden nummer 1 waarom mensen ziek worden. Hier 7 tips om dat te voorkomen.

1. Monotasken is het nieuwe multitasken.

Verwar druk zijn niet met productief zijn. Multitasken geeft ons een productief gevoel, maar uit onderzoek blijkt dat we met al dat gemultitask van de regen in de drup raken. Mensen die vaak op die manier bezig zijn, of ze nu jong of oud zijn, kunnen minder goed redeneren, zijn sneller afgeleid, zijn minder precies en onthouden minder details van de dingen waar ze zo druk mee waren. Multitasken is gewoon nr 1 oorzaak van het niet productief zijn. Ons brein is niet gemaakt om te multitasken: u werkt op halve kracht en uw stressniveau giert omhoog. Tips voor het starten van uw monotask-routine: Deel uw werkdag in in blokken. Zet e-mail, telefoon en internet uit en spreek met uzelf af dat u alleen op vaste tijden uw e-mail afhandelt, telefoontjes beantwoordt enzovoorts. Eet en doe alleen dát. Zit intussen niet te mailen of te telefoneren.

2. Ban de Bureau-lunch

'We zullen doorgaan' is een valkuil in drukke tijden, want het stopt nooit. Bouw bewust pauzes in en reset uzelf na ieder uur werken door bijvoorbeeld water of koffie te halen of een korte kantooryoga oefening te doen. Blijf in de lunchpauze niet achter uw bureau zitten met een broodje, maar ga met uw collega’s een hapje eten of ga even naar buiten voor een blokje om. Daarna werkt u met meer aandacht, doet u meer in minder tijd én ervaart u tegelijkertijd innerlijke rust.

3. Licht en Luchtig

Geeft uw agenda een flinke portie lucht, zodat u ruimte heeft voor (belangrijke!) zaken die tussendoor komen. Plan uw agenda dus niet vol en bouw voldoende tijd in tussen overleggen en afspraken.

4. Adem en Aandacht

Adem voordat u aan een nieuwe taak begint enkele keren diep in en uit. Werk hier vervolgens aandachtig en gefocust aan. Voorkom tijdens deze tijdsblokken afleiding van het internet en uw smartphone door deze uit te zetten. Dat helpt om taken sneller EN volledig af te handelen en uw doelen en deadlines te halen.

5. Goed is goed genoeg!

Perfectionisme is een chique vorm van angst. Verander ‘moeten’ door ‘willen’. Zeg eens ‘nee’ als er echt niets meer bij kan. Probeer uitstekend werk na te streven, geen perfect werk. Focus op wat realistisch is in plaats van ideaal.

6. Mediteer en laadt op

Gun uzelf korte meditatiemomenten om te resetten, óók op kantoor. Laadt uw accu weer op en reset uw brein door het doen van korte adem-oefeningen tussen uw taken door, bijv met de 'Op je Werk' video's op Rebel Yoga. Of doe deze korte oefening: zet de timer voor 1 minuut, zit rechtop, voeten stevig op de grond, handen ontspannen bij elkaar. Concentreer u tijdens die minuut – met de ogen gesloten of open – enkel en alleen op uw ademhaling, daarna op wat dat met u heeft gedaan. Of, als u niet aan een bureau werkt: Vertraag uw pas en stap letterlijk wat trager door het leven. Bent u van buiten rustig, dan bent u dat van binnen ook. Ga dan als herboren verder met uw activiteiten.

7. Beloon uzelf

Geef uzelf schouderklopjes en vier uw successen – inclusief de behaalde tussendoelen. Schrijf ze op in een ‘succesboekje’ en herlees dat regelmatig. Stilstaan bij behaalde resultaten en uzelf ervoor belonen zorgt ervoor dat u met een goed gevoel aan nieuwe taken begint.